ZUS - szlag mnie trafi
Hitch
2003-11-24 22:41:00 UTC
Hej!

Zakladam sobie DG.
Mam dosyc, wypelnilem ZFA.
W ZUA pozostalo mi kilka punktow w ktorych nie wiem co wpisac.
Od samego patrzenia na DRA, na razie nie ruszylem , dostaje drgawek.
Szukalem po necie itd,ale juz sie powoli poddaje (sporo znalazlem).
Mam zatem kilka pytan, moze ktos mi to naswietli:

ZUA:

V.01 - kod tytulu ubezpieczenia , co ja mam tu do cholery wpisac?
V.02 - data powstania obowiazku ubezpieczen - ????
V.03-06 - osoba zvlasza podlega ubezpieczeniu
(emerytalnemu,renowemu,chorobowemu,wypadkowemu). Chorobowe nie jest
ponoc obowiazkowe, prawda? W ogole sie tu Funduszu pracy nie wspomina?

VII.01 - data powstania obowiazku ubezpieczenia ????? czy ja to juz
gdzies widzialem??? :)

VIII. dane o DOBROWOLNYCH (sic!) ubezpieczeniach spolecznych????
jakich dobrowolnych, mam tam wymienione rentowe/emerytalne/chorobowe z
datami rozpoczecia.

czy na zua koniecznie mam wpisac sie podowojnie (platnik,ubezpieczony),
skoro zglaszam sam siebie????

BTW: czy mam zadac pieczatki na kopiach kazdego dokumentu,
poswiadczenia,ze zlozylem??

ZUS DRA - tu kompletnie siadam....wiec jedno pytanie,czy ja to musze
raz na miesiac czy tylko raz na poczatku (chyba z pierwsza wplata???)
wypelniac i przesylac?

Pozdrawiam
Hitch
Dariusz Stefan
2003-11-24 23:35:14 UTC
Post by Hitch
Zakladam sobie DG.
V.01 - kod tytulu ubezpieczenia , co ja mam tu do cholery wpisac?
a co, wróżka jestem ? jeżeli jesteś zdrowy i nie masz emerytury/renty
to 051000 (czyli kod p.dz.g.)
Post by Hitch
V.02 - data powstania obowiazku ubezpieczen - ????
dzień od którego się ubezpieczasz na potrzeby działalności
(dzień rozpoczęcia działalności)
Post by Hitch
V.03-06 - osoba zvlasza podlega ubezpieczeniu
(emerytalnemu,renowemu,chorobowemu,wypadkowemu). Chorobowe nie jest
ponoc obowiazkowe, prawda? W ogole sie tu Funduszu pracy nie wspomina?
tutaj się nie wspomina (jest zawsze)
dla p.dz.g. zaznaczasz emeryt/renta/wypadek - są obowiązkowe....
Post by Hitch
VII.01 - data powstania obowiazku ubezpieczenia ????? czy ja to juz
gdzies widzialem??? :)
jak wyżej...
Post by Hitch
VIII. dane o DOBROWOLNYCH (sic!) ubezpieczeniach spolecznych????
jakich dobrowolnych, mam tam wymienione rentowe/emerytalne/chorobowe z
datami rozpoczecia.
nie wszystkie możliwości przecież Ciebie dotyczą ! w Twoim przypadku
zaznaczasz chorobowe (jeżeli chcesz mieć) z datą j.w.
Post by Hitch
czy na zua koniecznie mam wpisac sie podowojnie (platnik,ubezpieczony),
skoro zglaszam sam siebie????
a dlaczego nie :)
raz jesteś płatnikiem a raz ubezpieczonym...
Post by Hitch
BTW: czy mam zadac pieczatki na kopiach kazdego dokumentu,
poswiadczenia,ze zlozylem??
rejestracja jest tylko osobista (z oryginałami regonu i NIP-4)
jak będziesz miał kopie ZFA/ZUA to bez żądania przystawią...
Post by Hitch
ZUS DRA - tu kompletnie siadam....wiec jedno pytanie,czy ja to musze
raz na miesiac czy tylko raz na poczatku (chyba z pierwsza wplata???)
wystarczy raz (do momentu jak coś się nie zmieni, np. zachorujesz mając
ubezpieczenie chorobowe...) chociaż na grupie są głosy, że warto
składać systematycznie, jakieś problemy z przekazywaniem składek na OFE

pozdr. Darek SP2BZW
Hitch
2003-11-25 18:18:57 UTC
wystarczy raz (do momentu jak co? si? nie zmieni, np. zachorujesz maj?c
ubezpieczenie chorobowe...) chocia? na grupie s? g?osy, ?e warto
sk?ada? systematycznie, jakie? problemy z przekazywaniem sk?adek na OFE
No coz, dzieki za podpowiedzi. Trudno mi sie polapac w tym calym nie
chce mowic burdelu zusowskim...Systematycznie tzn. co ile?
DRA chyba nie musze osobiscie,prawda?

Pozdrawiam
Hitch
Dariusz Stefan
2003-11-25 19:45:55 UTC
Post by Hitch
No coz, dzieki za podpowiedzi. Trudno mi sie polapac w tym calym nie
chce mowic burdelu zusowskim...Systematycznie tzn. co ile?
DRA chyba nie musze osobiscie,prawda?
no coz, prosze
systematycznie tzn. co miesiac
mozesz wysylac poczta tradycyjna lub elektroniczna

pozd. Darek SP2BZW
Hitch
2003-11-27 00:18:42 UTC
Post by Dariusz Stefan
no coz, prosze
systematycznie tzn. co miesiac
mozesz wysylac poczta tradycyjna lub elektroniczna
Mam jeszcze kilka watpliwosci, mam nadzieje,ze ratunkiem
okaza sie "oswieceni" ludzie z listy. Zreszta googlowalem po archiwum,
ale nie moglem sie doszukac.

ZFA

punkt IV.05 - data rozpoczecia wykonywania dzialanosci - Pani
z ZUS twierdzi,zeby nie wpisywac (?) - ale nie wyjasnila dlaczego?
Cos jest nie tak....pytam,zeby mi potem nie stwierdzili,ze wczesniej i
mam zaplacic za jakies wirtualne zaleglosci.

ZUA
To samo,ale tym razem
dot. daty powstania obowiazku ubezpieczenia (pkt VI.02)

Nie wiem tez co wybrac w I.1
Mamy tu 3 pozycje:
1) zgloszenie do ubezp. spolecznych i do ubezpieczenia zdrowotnego
(nawiasem mowiac,ani w zfa,ani w zua nic nie ma o zdrowotnym)
2) zgloszenie do ubezp. spolecznych
3) zgloszenie zmiany / korekty danych osoby ubezpieczonej

Co ja mam wybrac, jesli zglaszam sie jako platnik,dopiero co
zarejestrowalem DG. do czerwca tego roku pracowalem na etacie,czyli
wnioskuje ze bylem juz przez kogos ubezpiecznony. Stawiam jakos
na pkt.1 lub 2, bo podejrzewam,ze pracodawca wraz z odejsciem pracownika
jakos go "wyrejestrowuje".

DRA

Tu sie poddalem.
Na razie pytania nie dotyczace wartosci w zlotych :) :
1) pieczatka/podpis glownego ksiegowego, rozumiem,ze zostawiam puste,
skoro nie mam ksiegowego ?
2) I.01 termin przysylania deklaracji i raportow - o co chodzi?
3) I.05 - znak i numer decyzji pokontrolnej? domyslam sie, ze wypelnia
sie
to tylko jesli skladamy jakas korekte po kontroli czy cos???
4) I.02 - znak i numer deklaracji numer/mm/rrrrr - rozumiem,ze mm
to miesiac za ktory skladamy deklaracje, czy miesiac W KTORYM skladamy
deklaracje ? (skoro dra moge zlozyc za grudzien w styczniu)?
5) skoro liczba ubezpieczonych to 1 (tylko ja) to w przeliczeniu na
pelny wymiar czasu pracy mam 1? ile to jest pelny wymiar czasu pracy -
8h? A co jesli zap**** po 16h ??? :)
6) stopa procentowa skladek na ubezpieczenie wypadkowe - wpisac 1,93% ?
rozumiem,ze wypadkowe placi sie procentowo a minimum to 1,93?
7) dalej chwilowo padam, ale juz w XII - czy te raporty jakos mnie
dotycza? czy naprawde musze teraz szukac ktory raport czym jest
(RNA,RCA,,,) i czy mnie dotycza? wpisalem wszedzie 0, ale rozbija mnie
punkt 07 - identyfikator deklaracji do ktorej byly dolaczone raporty??
czyzby chodzilo o identyfikator z punktu I.02??? po cholere to w tym
samym dokumencie skoro te raporty sa dolaczone do tego dokumentu....

Ogolnie przepraszam, za ten poziom szczegolowosci,ale te formularze
uwazam za co najmniej niejasne, a naczytalem sie juz tyle horrorow o
przygodach z US i ZUSem, ze wole bys posadzony o paranoje, niz gdzies
czegos nie dopilnowac. Poza tym nie mam o tym wszystkim pojecia, wiec
korzystam z czego sie da, by to jakos poskladac do kupy...

I jedno pytanie na koniec : czy wy w ogole staracie sie zrozumiec
dlaczego i co wlasciwie wypelniacie, i po co to komu, czy juz nie ?
Bo ja zaczynam watpic , czy te stosy formularzy, ktore wypelniam maja
jakis sens...

Pozdrawiam
Hitch
Dariusz Stefan
2003-11-27 01:23:03 UTC
Post by Hitch
Mam jeszcze kilka watpliwosci, mam nadzieje,ze ratunkiem
okaza sie "oswieceni" ludzie z listy. Zreszta googlowalem po archiwum,
ale nie moglem sie doszukac.
wybacz ale zle szukales :
http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-00.htm

jak to przestudiujesz i nadal bedziesz mial watpliowoci
to pytaj...

pozdr. Darek SP2BZW
Hitch
2003-11-27 13:58:16 UTC
Post by Dariusz Stefan
Post by Hitch
[...]
Podanego linka znalazlem juz po napisaniu posta, i troche pomogl
(glownie jesli chodzi o kody). Co do reszty, to nadal nie jestem pewien.
Oprocz tego, czy warto ubezpieczac chorobowe?

Pozdrawiam
Hitch
Gotfryd Smolik news
2003-11-28 22:06:41 UTC
On Thu, 27 Nov 2003, Hitch wrote:
[...]
+ Oprocz tego, czy warto ubezpieczac chorobowe?
My ci nie powiemy.
O tym, że "chorobowe" zwalnia od płacenia składki społecznej
w razie choroby to chyba wiesz ?...no i to jest chyba główna
funkcja "chorobowego" :)

pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
..alda..
2003-11-28 21:32:19 UTC
Post by Hitch
I jedno pytanie na koniec : czy wy w ogole staracie sie zrozumiec
dlaczego i co wlasciwie wypelniacie, i po co to komu, czy juz nie ?
Witam!
w 1-os DG nie ma tego wcale duzo, papiery Zusu to najprostrza rzecz w tym
wszystkim;) zwlaszcza jesli nie bedziesz mial pracownikow to juz proscizna
absolutna...bardziej martw sie o US zeby czegos nie przeoczyc!
Post by Hitch
Bo ja zaczynam watpic , czy te stosy formularzy, ktore wypelniam maja
jakis sens...
maja sens, a raczej cel....wyciagnac max kasy na mierne emeryturki....
pozdrawiam
alda
Gotfryd Smolik news
2003-11-29 10:32:16 UTC
+ ZFA
+
+ punkt IV.05 - data rozpoczecia wykonywania dzialanosci - Pani
+ z ZUS twierdzi,zeby nie wpisywac (?) - ale nie wyjasnila dlaczego?
+ Cos jest nie tak....
...mi by się też nie podobało. Wpisać to samo co dla US !

pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

Samotnik
2003-11-25 02:14:22 UTC
Post by Hitch
[...]
No, Polska fajny kraj.
--
Samotnik
www.zagle.org.pl
Neko
2003-11-25 10:50:25 UTC
Post by Samotnik
No, Polska fajny kraj.
No, to zes mu pomogl...

Neko
Samotnik
2003-11-25 12:11:47 UTC
Post by Neko
Post by Samotnik
No, Polska fajny kraj.
No, to zes mu pomogl...
No :)

P.S. Ktoś mu już rzeczowo i wyczerpująco odpowiedział, ja sobie pozwoliłem
zatem na dygresję. ;)
--
Samotnik
www.zagle.org.pl
Prava
2003-11-25 14:51:35 UTC
Je¿eli kto¶ potrzebuje pomocy w sprawach zwiazanych z ZUSem przy
jednoczesnym zaoszczêdzeniu na op³atach na ZUS ok. 300 z³ miesiêcznie
mozemy pomóc. Skontaktuj sie z nami ***@prava.com.pl lub tel. 32/785
06 56, 0501625147, 0501625048
fart
2003-11-27 07:34:29 UTC
Post by Prava
Je¿eli kto¶ potrzebuje pomocy w sprawach zwiazanych z ZUSem przy
jednoczesnym zaoszczêdzeniu na op³atach na ZUS ok. 300 z³ miesiêcznie
06 56, 0501625147, 0501625048
a Was to por±ba³o z t± reklam± ???????????????????????????????????
czy w szalecie miejskim te¿ wisi Wasza informacja o oszczêdno¶ci ?????????

a mo¿e siê pochwalisz ... co¶cie wymy¶lili ... bo mo¿e siê okazaæ, ¿e ludzie
opisali to tutaj ju¿ dawno a Wy wywa¿acie otwarte drzwi ... lub, co gorsza,
wsadzacie nie¶wiadomych ludzi na jak±¶ nieznan± minê .... a potem raczkiem ,
raczkiem ... i w d³ug±......

A na mój gust to jest nastêpuj±cy sposób oszczêdno¶ci ...

Osoba prowadz±ca dzia³alno¶æ zawiera sta³± umowê zlecenie z 200 z³
miesiêcznie i p³aci od tego sk³adki a równocze¶nie rezygnuje z ubezpieczenia
podstawowego ... bo wybiera tytu³ od umowy zlecenia a nie od dzia³alno¶ci
gospodarczej.
Noooo ale gdzie tutaj kurdelebele oszczêdno¶æ to ja kunamolek nie wiem
Przecie¿ przy takim postêpowaniu to z tzw., emerytury to g... wielkie nic
bêdzie, chyba, ¿e zaoszczêdzone pieni±dze przeznaczymy na wp³atê do innego
funduszu emerytalnego ........... ale ... znowu w takim przypadku nie ma
oszczêdno¶ci ..
niech siê autor wypowie mo¿e w temacie .....

czy ja dobrze pomy¶la³em ??????????

pozdrawiam
fart